Selasa, 6 Oktober 2009

Aktiviti Sepanjang Syawal... Beraya.....

Allah...huakbar....Allah..huakbar....Allah..huakbar....
La.....illa....haillah.....wallah...huakbar.........
Allah....huakbar....walillahilham.........
1 Syawal 1430H
Kami sekeluarga berada di Felda Pengeli Timur. Saya dan anak-anak pergi solat Aidilfitri di masjid Felda Pengeli Timur. Setelah solat sunat Aidilitri dan mendengar Khutbah kami bersurai. Kami sekeluarga berkumpul adik beradik ipar duai. Bersalaman maaf maafan terutama kepada Abah Ngatinan dan Mak Yam serta keluarga yang lebih tua hingga lah adik beradik. Kemudian Kami bergambar kenangan sekeluarga.
Selesai itu, saya dan anak-anak mengikut abah pergi Marhaban beramai-ramai rumah ke rumah, dalam Blok Hijau 10, kira-kira 20 buah rumah kami sama-sama memeriahkannya. Majlis tamat jam 2.30pm.
Kami sekeluarga tinggal terus di sini manakala adik beradik yang lain ada yang pulang ke rumah mertua dan menziarah kubur dan ke rumah adik beradik ipar duai masing-masing.
2 Syawal 1430H.
Kami sekeluarga sekali lagi berkumpul untuk ke Sri Medan Batu Pahat, berkonvoi ke rumah Hj Mustaji (Bapa Abang Zaidi dan Ujit) beraya dan makan tengah hari. Rumah Mak Long, Pak Alang, dan sepupu sepapat. Akhir sekali ke rumah Kak Ani dan Abang Ayub. Selepas makan malam kami pulang ke Pontian dan keluarga yang lain pulang ke Felda Pengeli Timur.
3 Syawal 1430H
Kami di Serkat. Makan tengah hari bersama Ngah dan Pudin sebelum dia orang balik ke Melaka dan Kuala Lumpur. Kami sekeluarga, terus beraya ke rumah orang yang jaga anak, Mak Andam, beraya ke rumah Tok Cu, Mak Ros dan kami balik ke rumah kerana Fadil dan Effa datang ke rumah kami. Malam kami sambung lagi beraya ke rumah Mak Serkat dan Tok Uda.
5 Syawal 1430H
Kami ambil cuti bawa Mak Intan, Helmi, Lun dan Jaz, 2 kereta ke Johor Bahru, Rumah Mak Idah, Rumah Minah, Rumah Mak Yah, Rumah Mak Ngah Tik, dan tengok rumah kami (sewakan) di Jalan Tasek 28, Bandar Seri Alam, penyewanya tiada. Terus kami ke rumah Mak Bik dan Pak Yahya. Akhir sekali Rumah Mak Odah di Senai. Selepas Isya' kami pulang dan singgah ke Rumah Kak Ujit di Taman Emas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan