Khamis, 27 Ogos 2009

Saringan H1N1 Di Tanjung Bin Power Plant, Serkat

Hari ini sudah 3 hari saya di Tanjung Bin Power, Mukim Serkat. Saya ditugaskan oleh Dr Maarof dari Poliklinik Penawar untuk membuat saringan H1N1 kepada pekerja-pekerja yang diarahkan oleh pengurusan Tanjung Bin Power Plant iaitu En Razali Wan Teh.

En Razali adalah Chef Safety Health di Tanjung Bin Power. Beliau meminta Poliklinik Penawar membuat saringan H1N1 bagi pekerja kontraktor dari syarikat-syarikat lain yang bertugas di Tanjung Bin Power Plant ini. Ini adalah siri ke dua saya ke sini selepas kami (saya dan staff) hadir. Kami hadir siri yang pertama iaitu pada 6hb,7hb, 8hb dan 10hb Julai 2009. Tapi kali ini saya seorang sahaja.

Hari pertama (25hb) saringan dibuat, semua pekerja (87 orang) didapati bebas daripada tanda-tanda H1N1. En Razali meminta saya mengambil sample ujian air kencing untuk ujian dadah dan ganja kepada pekerja yang dipilih secara rambang. Seramai 28 orang diambil ujian air kencing bagi mengesan kandungan dadah dan ganja. Ujian tersebut pihak Poliklinik Penawar telah hantar sample tersebut ke Gribbles Pathology (M) Sdn Bhd.

Pada hari kedua seramai 56 orang, juga didapati bebas daripada tanda-tanda H1N1. Ujian air kencing 3 orang. Ujian ini dilakukan sendiri.

Pada hari ke 3, iaitu hari ini, seramai 12 orang, juga didapati bebas daripada tanda-tanda H1N1.

Saringan ini akan terus dilakukan lagi pada esok hari dijangka seramai 42 orang dan minggu hadapan hingga diberitahu oleh En Razali sendiri akan tamatnya program ini.

Kepada pihak Tanjung Bin Power, saya mewakili pihak Poliklinik Penawar mengucapkan ribuan terima kasih atas kepercayaan yang diberikan untuk membuat saringan H1N1 ditempatnya. Dan kami juga ucapkan terima kasih atas kerjasama yang diberikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan